De airco-installatie bestaat uit een gesloten circulatiesysteem met een aantal belangrijke onderdelen: Het systeem is gevuld met een speciaal koudemiddel, R134a genaamd. Vanaf 2015 zullen alle auto's met een nieuwe type goedkeuring, voorzien worden van een nieuwe type koudemiddel genaamd R1234-YF.

  • Verdamper
  • Condensor
  • Koudemiddelreservoir
  • Reduceerventiel of expantieklep
  • Compressor (vaak pomp genoemd)
  • Leidingen

Milieuvriendelijker

Dit middel is milieuvriendelijker en Aircomobiel kan dit nieuwe koudemiddel afvullen, ook bij u op locatie !
De eerste aircosystemen (jaren 80-90 en USA auto’s) werken met R12 koudemiddel. Dit is per 2015 verboden om te vullen. Aircomobiel kan door middel van retrofitten deze systemen ombouwen naar een koudemiddel dat wel gevuld mag worden, bijvoorbeeld R134a.
De compressor pompt dit koudemiddel onder hoge druk naar de condensor. Deze onttrekt warmte aan het koudemiddel, waardoor het gasvormige middel vloeibaar wordt.

Het vloeibaar geworden koudemiddel passeert vervolgens het koudemiddelreservoir (ook wel filterdroger genoemd) waar vocht en vuil worden verwijderd. Het reservoir fungeert tevens als buffer voor het koudemiddel.

Hoge druk

Het vloeibare koudemiddel staat nog steeds onder hoge druk. Het expansieventiel zorgt ervoor, dat druk en de temperatuur gereduceerd worden door slechts een beperkte hoeveelheid koudemiddel door te laten naar de verdamper.

In de verdamper wordt het vloeibare koudemiddel weer gasvormig. De daarvoor benodigde warmte wordt onttrokken aan de omgeving. Daardoor koelt de verdamper aanzienlijk af. De blower blaast lucht langs de verdamper. Deze lucht wordt hierdoor sterk afgekoeld. Bij dit proces slaat het vrijgekomen vocht op de verdamper neer. Het condenswater bindt stofdeeltjes en stuifmeelkorrels aan zich en wordt via een afvoerslang naar buiten afgevoerd. Dat verklaart de plas water onder een auto, die is uitgerust met een airco-installatie.

Interieurfilter

interieurfilterHet interieurfilter zuivert de gekoelde lucht van stof, pollen en vuil. Hierdoor wordt er uiteindelijk niet alleen koude droge lucht de auto ingeblazen maar ook nog eens schone lucht. Dit zorgt voor een aangenaam koele temperatuur bij warm weer en condensvrije ramen bij koud weer.