Een airco-systeem maakt gebruik van een compressor (in de volksmond Aircopomp) die het koudemiddel comprimeert. Deze compressor wordt gesmeerd doordat het koudemiddel in het systeem speciale voor airco installaties geschikte olie (PAG of POE) meeneemt.

  • Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit zal de smering en koeling afnemen en begint de slijtageslag. Het is een kwestie van tijd, en de compressor zal vastlopen met alle gevolgen van dien. De reparatiekosten kunnen oplopen tot het 10-voudige van een servicebeurt. Laat daarom uw installatie jaarlijks controleren door Airco Mobiel.
  • Het is gebruikelijk dat er 5-10 % koudemiddel weglekt doordat er in voertuigen rubberslangen en koppelingen (zijn nooit 100 % lekdicht) worden toegepast. Ook zijn de omgevingsomstandigheden -onder de motorkap- verre van ideaal, enorme temperatuurverschillen, schokken, pekel, vocht enz. enz.
  • Meestal worden auto’s af-fabriek maar minimaal gevuld om zo kosten te kunnen besparen. Het komt vaak voor, dat na 3 jaar, nog maar de helft van de voorgeschreven hoeveelheid koudemiddel in het systeem zit. Laat uw installatie daarom controleren door Airco Mobiel zodat u zeker weet dat er voldoende koudemiddel in het systeem zit.

Net als bij uw autoband, kunt u niet jaren lang, zonder lucht bij te pompen door blijven rijden. Er zal nog wel lucht in de band zitten maar de juiste bandenspanning zeker niet.